علم روز جهان Science

روزنامه نگار علمی

علم روز جهان Science

روزنامه نگار علمی

این دانه‌های سرخ عذاب‌آور

 این روزها آمار کودکان مبتلا به آبله‌مرغان رو به فزونی است و این بیماری خیلی سریع و ناگهانی همانند سرماخوردگی بیشتر کودکان 5 تا 10 ساله را مبتلا می‌کند.

به گفته متخصصان این بیماری بقدری مسری است که دور کردن کودک بیمار از سایر اعضای خانواده نیز کمکی به عدم انتشار بیماری نمی‌کند زیرا ویروس بیماری از طریق ذرات معلق در هوا منتشر می‌شود و با نگهداری کودک در یک اتاق مجزا نیز خطر آلوده شدن سایر اعضای خانواده کاهش نمی‌یابد، چرا که ویروس معلق در هوا از شکاف‌های در هم عبور کرده و محیط خانه را آلوده می‌سازد.

دکتر وقار گنجوی چنگیزی، متخصص بیماری کودکان در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: عامل این بیماری ویروس واریسلا زوستر، از خانواده تبخال است که معمولا به دو صورت حاد که مولد آبله‌مرغان است و شکل دیگر که عفونت زونا را در بزرگسالان ایجاد می‌کند، دیده می‌شود.

به گفته این پزشک متخصص، آبله‌مرغان بیماری شایع دوران کودکی است که در پی آن ضایعات پوستی آب‌دار به‌صورت دانه‌های قرمز برجسته نمود پیدا کرده و طی 12 تا 24 ساعت و بعضا 36 ساعت ترکیده و روی آن ضایعات پوستی ایجاد می‌شود.

وی با بیان این که آبله‌مرغان شدیدا مصری است در ادامه می‌افزاید: این بیماری در کودکان سالم، یک بیماری خفیف و خوش‌خیم محسوب می‌شود، ولی همین بیماری در دوران بلوغ افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، باعث عوارض زیادی شده و فرد را مساعد درگیری‌های عفونی فراوانی‌ می‌کند.

چگونگی انتشار ویروس‌

این بیماری به‌صورت همه‌گیر در زمستان و بهار شیوع پیدا می‌کند و از 24 تا 48 ساعت، قبل از بروز این دانه‌ها و از 3 تا 7 روز پس از بروز آن مسری هستند، یعنی دوران مسری بودن آن حدود  7 تا 8  روز است، دکتر گنجوی چنگیزی با اشاره به این مطلب می‌گوید: انتقال این بیماری از طریق ترشحات دهان، بینی و تماس مستقیم با دانه‌های آبدار پوستی است و دوران نهفته آن از 10 تا  21 روز است، به خاطر همین هم، راه انتقال از 24 تا 48 ساعت قبل از بروز دانه‌هاست و پیشگیری از این بیماری بسیار مشکل است و  24 تا 48 ساعت قبل از این‌که فرد متوجه بیماری‌اش باشد، این ویروس قابل انتقال است.

 معمولا این بیماری از چند روز قبل از شروع با علائمی همچون تب خفیف، درد عضلانی، دردهای خفیف شکمی و نهایتا بروز دانه‌ها خود را نشان می‌دهد.

دکتر وقار گنجوی با بیان این‌که، این ویروس می‌تواند به صورت نهفته روی اعصاب حسی (مسیر اعصاب حسی)‌ جایگزینی کند و در افراد بالغ، خود را به شکل بیماری زونا نشان دهد، می‌افزاید: زونا در سنین بالای
45 سال مشهود است و بندرت در کودکان زیر 10 سال دیده‌ می‌شود.

به گفته وی این بیماری در برخی از بزرگسالان تا چند بار هم قابل تکرار است و البته بیماری در کودکانی که به دلایل مادرزادی و یا ابتلا به بیماری‌های سرطان و ایدز دارای ضعف سیستم ایمنی نیز هستند، قابل تکرار و خطرناک است.

عوارض بیماری‌

این متخصص کودکان می‌افزاید: هرچه سن بالاتر رود، بیماری خودش را شدیدتر نشان می‌دهد که خوشبختانه این عوارض در کودکان سالم، خوش‌خیم، سبک و مهارشونده است و جای نگرانی وجود ندارد.

وی آبله‌مرغان را در زنانی که هفته‌های اول بارداری خود را می‌گذرانند، بسیار خطرناک و جدی عنوان کرده و اظهار می‌کند:‌ مهم‌ترین عامل جدی از هفته هشتم تا بیستم حاملگی است و ضایعات اندام با تشکیل نشدن دست و پا، انگشتان اضافه و ضایعات پوستی (به شکل زیگزاگ)‌ روی پوست جنین ظاهر می‌شود که این زیگزاگ‌ها دقیقا روی اعصاب حسی، جایی که در سنین بلوغ به شکل زونا، خود را نشان می‌دهند، قرار دارند.

دکتر گنجوی عفونت‌های ریه، سینه پهلوهای شدید،‌ التهاب مغز، درگیری سیستم خونی بدن و کبد را از عوارض این بیماری دانسته و متذکر می‌شود، این بیماری علاوه بر این‌که روی پوست ظاهر می‌شود، مخاط دهان، حلق و حتی مخاط واژن دختران را نیز دربر می‌گیرد. به گفته دکتر گنجوی آبله‌مرغان نوزادان تازه متولد‌شده را نیز تهدید می‌کند و نوزادان مادرانی که از 5 روز قبل از زایمان تا 2 روز بعد از زایمان دچار آبله‌مرغان می‌شوند در معرض شدید این بیماری هستند.

واکسن آبله‌مرغان‌

اکثر افراد با ابتلا به این بیماری در سنین کودکی، اقدام به واکسیناسیون طبیعی کرده‌اند که در آینده از گزند این بیماری مصون می‌مانند ولی برخی دیگر که آنتی‌بادی این بیماری را در بدن خود ندارند، در اثر تماس با ضایعات و ترشحات دهان و بینی کودک و یا فرد مبتلا، به زونا مبتلا می‌شوند.

همچنین دکتر گنجوی چنگیزی با بیان این‌که امروز در کشورهای پیشرفته برعلیه این بیماری، واکسیناسیون عمومی صورت می‌گیرد، می‌افزاید: در این کشورها همه کودکان و بزرگسالان در معرض بیماری، اقدام به واکسیناسیون می‌کنند ولی متاسفانه این واکسن به علت گرانی، در کشور ما موجود نیست.

به گفته این متخصص کودکان، واکسن آبله‌مرغان در دو دوره یک سالگی تا 18 ماهگی و 4 تا 5 سالگی زده می‌شود و فرم دیگر آن ،‌ به صورت مخلوط با واکسن ام‌ام‌آر‌ (MMR)،‌ از یک سالگی تا 18 ماهگی است که با انجام واکسیناسیون ،‌ بدن تا 95 درصد نسبت به این بیماری مصون می‌ماند ولی در مورد مادران باردار و نوزادانی که از مادر مبتلا‌ متولد می‌شوند، تزریق آنتی‌بادی اختصاصی این ویروس می‌تواند بسیار موثر باشد و در بسیاری از مواقع از بیماری پیشگیری کند.

رژیم غذایی‌

دکتر گنجوی رژیم غذایی خاصی را برای این بیماری موثر نمی‌داند و اظهار می‌کند: در مواقعی که مخاط دهان فرد درگیر این بیماری شود تنها راه، پرهیز از خوردن مواد محرک است و مراقبت‌های سنتی از نظر علمی هیچ جایگاهی نداشته و تنها راه بهبود آن، رعایت بهداشت و استحمام به منظور از بین رفتن خارش دانه‌هاست.

وی داروهای ضد ویروسی آسیکلوویر را جهت درمان معرفی کرده و می‌افزاید: متاسفانه شکل شربت این دارو، برای استفاده کودکان در ایران وجود ندارد و فقط قرص آن در بازار موجود است که برای پیشگیری از عوارض و کوتاه کردن دوره بیماری از آن استفاده می‌شود

منبع:جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد